Dacă de când lucrezi de acasă ai senzația că lucrezi mai mult, te simți obosit și parcă nu îți mai rămâne timp pentru tine, atunci sfaturile de mai jos o să-ți fie utile. Am să-ți arăt în câțiva pași simpli cum să fii productiv când lucrezi de acasă. La final îți voi prezenta și câteva informații bonus. 🙂
Am să fiu sincer cu tine. Și eu mă simțeam la fel în primele două săptămâni de izolare. Am simțit nevoia de a schimba ceva. Astfel, m-am documentat, am conceput și am aplicat diverse metode pe care ți le voi prezenta mai jos.
1. Stabilește un set de reguli
Regulile sunt punctul de plecare în stabilirea oricărei rutine productive. Dacă simți că este greu să te ții de unele, poți să stabilești o consecință a neîndeplinirii acestora. Zic asta că dacă nu avem o urmare clară, nu o să putem să ne ținem de ce ne-am propus și vom fi constant tentați să le încălcăm.
Iată câteva reguli necesare:
- Lasă telefonul deoparte, astfel încât să nu poți ajunge la el în timp ce lucrezi. Butonatul îți va distrage atenția. Astfel, vei pierde timp prețios pe care îl puteai folosi să termini mai repede task-urile. Dacă totuși nu poți evita folosirea telefonului, aplicațiile precum StayFree și YourHour te pot ajuta să-ți limitezi utilizarea lui.
- Trece tot ce ai în plan pe ziua respectivă în agendă, chiar și task-urile mărunte precum trimisul de mail-uri.
- Stabilește maxim 3 task-uri importante și delimitează fiecare activitate într-un anumit interval de timp. Ca să ai mai mult control asupra acțiunilor tale, poți să te folosești un ceas alarmă sau de funcția de numărătoare inversă de la telefon pentru a delimita activitățile în anumite intervale de timp.
- Amână orice apel telefonic care nu este important și suni înapoi persoanele după ce termini task-ul la care lucrai.
- Nu sta în „camera de lucru”, atunci când vrei să intri pe Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, etc..
- Implementează un set de recompense și pedepse pentru task-urile terminate sau incomplete le întreprinzi.
Poate că importanța unor anumite reguli nu îți este clar, dar în pașii următori îți voi explica rostul lor. Pe măsură lucrezi de acasă, poți să-ți dezvolți un set de reguli proprii. Important este să stai departe de lucrurile care îți mănâncă din timp și din chef.
2. Stabilește un ritual al dimineții
Atunci când ne trezim putem să facem aceleași activități pe care le făceam atunci când mergeam la lucru în mod mod normal. Totuși, îl denumesc ritual deoarece acesta trebuie să aibă un scop definit, acela de a face tranziția creierului de la „modul de somn”, la „modul de lucru”.
Un ritual de dimineață optim ar trebui să cuprindă următoarele activități:
- Pregătirea micului dejun. Acest moment este potrivit de a avea o interacțiue plăcută cu familia sau cu partenerul tău de viață.
- 15 – 20 minute de exerciții de power workout pentru a pune în mișcare metabolismul și pentru a elimina toxinele din corp.
- Să stăm pe telefon maxim 10 minute pentru a citi știrile și a răspunde la mesaje.
- Să ne îmbrăcăm în haine obișnuite. Dacă rămânem în pijamale, îi transmitem inconștientului nostru faptul că încă nu suntem gata să începem ziua. Astfel, vom avea o lipsă de chef și vom avea adesea tentația de „a lăsa pentru mai târziu” ceea ce ar trebui să facem pe loc.
3. Creează un spațiu de lucru simplu
Ordinea și simplitatea spațiului de lucru te ajută să fii productiv când lucrezi de acasă. Dacă este posibil, amenajează-ți biroul într-o altă cameră față de cea în care dormi. Mai sus am menționat că dacă vrei să stai pe o rețea socială, trebuie neapărat să mergi într-o altă cameră. La fel ca ritualul de dimineață, aceste lucruri au ca rol să seteze creierul nostru pe „modul de lucru”.
Biroul tău trebuie să fie cât mai simplu și aerisit. Pe el trebuie să se regăsească doar laptop-ul, agenda, și după caz, cărți necesare activității tale. Poți eventual să îl personalizezi nițel cu o decorațiunie. Clepsidra ar fi un exemplu potrivit deoarece inconștientul tău va face asociere cu ea și cu faptul că trebuie să termini ce ți-ai propus la timp. Eu așa am făcut.
Dacă vom avea multe lucruri pe birou, acestea ne vor distrage atenția și/sau ne vor induce o stare de lene. Ca sfat, poți folosi un difuzor ultrasonic cu aroma de mentă, lămâie sau de portocală. După cum spuneam într-un articol anterior, aceste arome te ajută să îți menții nivelul de concentrare și de energie.
4. Încearcă să ai pauze productive
Dacă simți că nu mai poți lucra sau că inspirația nu îți vine, încearcă să te ridici și să te deconectezi nițel de la ceea ce faci. În loc să stai pe rețelele sociale și să riști să cazi într-o stare de „mai stau puțin”, poți încerca să faci ceva pentru tine în timpul acela.
Poți să faci ordine prin lucruri, pregătești prânzul sau să bagi hainele la spalat. Ideea acestui tip de pauză este de a te ține în mișcare și de a îți menține starea de productivitate.
În mod alternativ, te mai poți folosi de această pauză pentru a petrece un timp de calitate cu cei apropiați.
5. Închide ziua și trage o linie
La finalul „programului de lucru” trage linie asupra activităților pe care le-ai îndeplinit. Dacă sunt activități pe care nu le-ai terminat (și care au ținut de tine), aplică-ți o pedeapsă. Aceasta poate consta în câteva exerciții fizice sau în a face ceva prin casă ce ai tot amânat din lipsă de chef.
Dacă ai reușit să termini ce ți-ai propus – bravo! Recompensează-te cu ceva pe măsură. Aici tu știi cel mai bine ce ți-ar plăcea.
Bonus – Cum îți poți îmbunătăți vederea
Că tot stai o bună perioadă de timp cu ochii în monitor, există un set de exerciții pe care îl poți face pentru a nu ne obosi ochii. Cu timpul, această practică ne poate ajuta să ne îmbunătățim în mod natural vederea.
Citeam acum câteva zile un articol scris de Dan Luca în care vorbea mai multe despre acest subiect. El este un trainer și coach productivitate și echilibru pentru antreprenori. Intră aici pentru a vedea exercițiul.
Dacă vrei să-i citești articolul, poți intra aici.
Bonus – cum să-ți îmbunătățești voința
Voința este cheia care ne permite să trecem peste această perioadă. Fără ea nu poți să fii productiv când lucrezi de acasă și nu poți aplica ce am scris în rândurile de mai sus.
Un exercițiu simplu care te poate ajuta în acest sens sunt dușurile reci dimineața. Știu că ideea nu îți priește, dar cu timpul vei vedea că te vor ajuta să devi mai concentrat și să ai mai multă determinare. Nu recomand să începi direct cu apa rece ci treptat să-i reduci temperatura.
Tot în acest sens îți mai poți antrena voința prin a face fix lucrurile de care nu ai chef. Dacă mintea ta îți va șopti că „merge și așa” sau că „mâine e o altă zi”, acela este semnul că tu ar trebui să te ocupi acum de ele.
Recapitulare – Deci, cum să fii productiv când lucrezi de acasă?
Pe scurt, sunt câteva idei principale de care trebuie să ții cont:
- Încearcă să eviți utilizarea telefonului în timp ce lucrezi. Folosește aplicații care să te ajute în acest sens
- Stabilește maxim 3 priorități pe zi și stabilește un sistem de recompense și pedepse pentru (ne)îndeplinire
- Creierul trebuie comutat pe „modul de lucru” prin a te schimba în hainele obișnuite și amenajarea spațiului de lucru în altă cameră
- Biroul tău trebuie să aibă cât mai puține lucruri pe el
- Încearcă să faci ceva productiv pentru tine atunci când iei pauze. Important e să nu stai pe loc
Cam atât pentru azi, îți mulțumesc că ai avut răbdarea să mă citești 😊. Totuși, vreau să te întreb, tu ce idei vrei să aplici? Lasă-mi un comentariu aici sau pe facebook.
Aștept răspunsul tău!
P.S. Dacă ai pe cineva căruia i-ar prinde bine aceste informații, fii un prieten bun și nu ține totul pentru tine 😊.
Te-ar mai interesa să citești
Izolare la domiciliu cu partenerul de viață? Iata 8 idei care sa va ajute
Izolat la domiciliu? Iata 6 idei de ce poti face
Utilizarea aromaterapiei la locul de munca | Beneficii | Recomandari